Waarden, identiteit, instellingsbeleid
Module 3 beginnen wij met een verkenning van
de moraliteit van de instelling. Hoe kan in een
tijd van marktwerking en economisering invulling
worden gegeven aan morele idealen? Welke visie biedt een levensbeschouwing daarbij? Hoe kunnen organisatorische kwesties worden afgestemd op waarden van de zorg zelf?
Dat alles vereist dat mensen met emoties, problemen
en zorgen in de instelling kunnen omgaan op
een manier die de centrale waarden die de cultuur
en identiteit van de instelling bepalen uitdrukt.
Voor de omgang met morele problemen zijn die
cultuur en identiteit van groot belang. Ze komen
tot uitdrukking in het handelen en scheppen de
mogelijkheden voor reflectie en moreel beraad.
Ook bepalen ze de wijze waarop de soms uiteenlopende
werkelijkheden van enerzijds de zorg en anderzijds
de organisatie op elkaar kunnen worden
afgestemd; hoe managers en zorgverleners met
elkaar in gesprek kunnen blijven over de idealen
die hen drijven.
Docenten: Hans van Dartel, Thijs Tromp, Edgar Karssing
Ethiekbeleid en de rol van moreel beraad en commissie ethiek
Wanneer een zorginstelling of een enthousiaste
medewerker aan ethiek wil doen is het belangrijk
vooraf een heldere visie te ontwikkelen over hoe
men over ethiek (activiteiten) denkt en hoe men
dat wil organiseren. Op deze lesdag spreken we
daarom gezamenlijk over de volgende thema’s:
waar is de ethiek en van wie is de ethiek, hoe organiseer
je ethiek en hoe evalueer je ethiekactiviteiten,
in het bijzonder moreel beraad?
Daarnaast richten we ons op de (veranderende)
functie en positionering van commissies ethiek en
welke rol zij spelen in het moreel beleid van instellingen.
Een andere belangrijke vraag is bovendien
hoe klinisch-ethische commissies contact kunnen
opbouwen met de werkvloer. Op de tweede lesdag
is er daarom ook aandacht voor kwesties die
samenhangen met een geïntegreerde aanpak van
ethiek in de instelling.
Docenten: Hans van Dartel en Froukje Weidema
Kwaliteit van zorg
Op de derde lesdag gaat het over kwaliteit van
ethische voorzieningen en ethische aspecten van
kwaliteit. Mensen die binnen een zorgorganisatie
werken, hebben allemaal een gemeenschappelijk
doel: het verlenen van kwalitatief goede zorg aan
zorgvragers. Maar wat nu precies kwaliteit van
zorg is, daarover verschillen de meningen. De professional
heeft andere ideeën over kwaliteit dan de
patiënt. Het management kijkt weer anders aan
tegen kwaliteit. Belangrijk is dat dergelijke ideeën
niet naast en tegenover elkaar blijven staan,
maar dat partijen met elkaar in gesprek worden
gebracht, zodat verschillende perspectieven op elkaar
worden afgestemd.
Docenten: Hans van Dartel en Froukje Weidema
Ethische toetsing van wetenschappelijk onderzoek met mensen
Op deze lesdag gaan we in op ethische kwesties bij
onderzoek, over het uitvoeren van normatief onderzoek
in instellingen en kwaliteit van onderzoek
in organisaties.
Medisch wetenschappelijk onderzoek heeft de
laatste vijftig jaar een grote vlucht genomen en dit
is ook zichtbaar in de praktijk door de nadruk op
‘Evidence based practice’ en ‘Evidence based medicine’.
Elk onderzoek moet conform de wet voldoen
aan wetenschappelijke en ethische criteria die
zich richten op de kwaliteit van het onderzoek en
de bescherming van proefpersonen. Een medisch
ethische toetsingscommissie beoordeelt daarom
alle onderzoeksvoorstellen op deze criteria.
Medewerkers op de werkvloer worden geconfronteerd
met een groot aantal onderzoeken en onderzoekjes
die door deze toetsingscommissies zijn beoordeeld.
Maar soms zijn er bij medewerkers toch
vragen over de wenselijkheid van dit onderzoek.
Daarom kijken we op deze lesdag ook naar kwaliteit
van onderzoek. En we gaan in op het doen van
normatief onderzoek als alternatief voor beschrijvend
onderzoek als het gaat om het onderzoeken
van ethische aspecten in de organisatie.
Docenten: Hans van Dartel, Martine de Vries en Rien Janssens
Evaluatie van medische technologie
Medisch-technisch is van alles mogelijk, maar dat
betekent niet dat alles wenselijk is. Systematisch
onderzoek, evaluatie en beoordeling van nieuwe
technologie zijn noodzakelijk om de implementatie
in goede banen te leiden. Daarbij dienen de
maatschappelijke, economische, ethische en juridische
aspecten als essentiële onderdelen te worden
meegenomen. De medische technologie stelt
ons steeds opnieuw voor vragen en wel op verschillende
niveaus: in de relatie tussen hulpvrager
en hulpverlener, voor het budget van een afdeling
en instelling, voor financiers en verzekeraars en
voor publiek en overheid. Die vragen staan centraal
op deze dag.
Ook besteden we aandacht aan de wijze waarop
de technologische ontwikkelingen de traditionele
oriëntaties in de geneeskunde beïnvloeden en wat
de betekenis daarvan is voor de maatschappelijke
visie op en betekenis van de gezondheidszorg.
Docenten: Hans van Dartel, Rob Reuzel en Jelle van Gurp
Marktwerking in de zorg: rechtvaardigheid, doelmatigheid en betrokkenheid
De zorg kent maatschappelijke grenzen die moreel,
economisch en sociaal van aard zijn. Die
grenzen liggen niet voor altijd vast maar hebben
een constante dynamiek. Tot voor kort werd die
dynamiek benaderd vanuit het beginsel van solidariteit
en de behoefte aan noodzakelijke zorg.
Tegenwoordig staat het begrip marktwerking centraal
in de afstemming van zorgaanbod en behoefte.
Zorg wordt vanuit dat perspectief gemakkelijk
als een economisch proces gedefinieerd dat plaatsvindt
tussen consumenten en producenten en dat
met het oog op waarden als effectiviteit en efficiëntie
adequaat gemanaged dient te worden. Wat
betekent marktwerking voor de zorgvernieuwing,
de rechtvaardige verdeling en de verantwoordelijkheid
voor noodzakelijke zorg? Die vragen staan
centraal op de laatste dag van de opleiding aan het
slot van de module.
Docenten: Hans van Dartel en Froukje Weidema
Slotpresentaties
Deadline paper
Als afsluiting van module 3 schrijft u een eindpaper.